A Different View on design

gilfun.ir/

تحقیق حجامت یا کوزه‌اندازی

پست شماره 7132
10:47 , دوشنبه 05 تير 1396

تحقیق حجامت یا کوزه‌اندازی

تحقیق حجامت یا کوزه‌اندازی

دانلود فایل ورد تحقیق

 

 

به یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامیگفته می‌شود که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر در طب سنتی چیناست. در طب سنتی کاپینگ یا کوزه‌انداختن به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن با وسیله‌ای همچون بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلا خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. کاپینگ از روش‌های باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر جهان اسلام، در اروپانیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن دانش پزشکی، این روش نیز به تدریج مهجور شده است. امروزه، حجامت در کشورهای عربیو مسلمان مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت حجامت در میان مسلمانان ناشی از حدیث‌هایی است که از پیامبر اسلامدر توصیه به حجامت نقل شده است. با فراگیر شدن پزشکیدر برخی جوامع اسلامی، حجامت در این کشورها نیز تقریباً مهجور گردید. در ایران به دلیل خطرات بالقوه آن از قبیل انتقال عفونت، خطر خونریزی و... ، با مصوبه معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیدر مورخ ۲۳ شهریور ۱۳۷۷، انجام حجامت بدست پزشکان در مطب‌ها ممنوع شد که این بخشنامه به دلیل مغایرت با شرع بر اساس نظر فقهی شورای نگهبانبا حکم دیوان عدالت اداریدر ۱۷ تیر ۱۳۸۰ لغو شد.

 

 

با این حال بسیاری از پزشکان نسبت به استفاده از حجامت هشدار داده‌اند. ایرج فاضل در این مورد در گفتگو با اطلاعات گفته است .

امروز حجامت هیچ پایه و اساس علمی ندارد و کسانی که آن را ترویج می‌کنند، قصد سوءاستفاده دارند و باید از فعالیتشان جلوگیری شود... مردم اگر اقدام به حجامت می‌کنند، باید عواقب احتمالی آن از جمله ابتلا به هپاتیت، ایدز و دیگر بیماری‌های عفونیرا نیز بپذیرند.

سازمان انتقال خون ایراناز دریافت خون افراد حجامت‌کننده تا یک سال پس از حجامت به علت احتمال انتقال بیماری‌های منتقله از خون، خودداری می‌کند. به گفته مدیر سازمان انتقال خون «طبق مقررات سازمان که مقررات جهانی است، ما نمی‌توانیم از فرد حجامت کننده خون بگیریم، چون خون او برای مصرف سالم نیست و حداقل باید یک سال از انجام حجامت او گذشته باشد... سازمان انتقال خونایران صددرصد با حجامت مخالف است و به عنوان یک دستور حکومتی باید جلوی آن گرفته شود... وزارت بهداشت تحت فشار دادگاه مجبور به دادن مجوز شده است و به رغم سختگیری‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، همچنان مجوز صادر می‌شود .

سازمان انتقال خون ایرانبا توجه به این احتمال در صورت انجام حجامت تا یک سال فرد را معاف از اهدای خونمی‌نماید.

همچنین موسسه تحقیقات حجامت ایران برای پژوهش در این زمینه دایر گردیده است. نیز شروع به انجام طرح‌های تحقیقاتی در این زمینه کرده است

* هجامت در درمان چه بيماري‌هايي به كار مي‌رود ؟
در منابع طب اسلامي‌و طبّ سنتي،  حجامت به عنوان يكي از اركان مهم درمان ذكر گرديده‌است و بيماري‌هاي گوناگون را درمان مي‌كند و به صورت اختصاصي در منابع طبّ اسلامي‌به شكل پيشگيرانه درمان همه بيماري‌ها شمرده شده‌است. موسسه تحقيقات حجامت ايران و شعب مختلف آن طي پژوهش‌هاي مستمر بر روي بيش از پانصد هزار بيمار،  تعداد 70 نوع بيماري را درمان نموده‌اند كه تعدادي از آنها به قرار زير مي‌باشد:
افزايش كلسترول و تري گليسيريد،  ديابت غير وابسته به‌انسولين،  اوره بالا،  فشار خون بالا و فشار خون پايين،  غلظت خون بالا،  سرما‌خوردگي مكرّر،  آنمي‌(كم خوني)،  سرخجه،  آبله مرغان،  سرخك،  زونا، ايكتر فيزيولوژيك  نوزادان،  پروستاتيت،   ديسمنوره،  اليگومنوره،  آمنوره،   هيپومنوره،  هيرسوتيسم (پُرمويي)، برخي از انواع ناباروري زنان،  كيست تخمدان،  فيبروم رحمي،  ويار حاملگي،  مسموميت غذايي و دارويي،  سردرد ميگرني،  تصلب شرايين،  اعتياد به مواد مخدر،  هيپرتيروئيدي،  هيپوتيروئيدي،  هموروئيد،  افسردگي،  سنگيني سر،  اسپاسم عضلاني،  كاهش رشد و كوتاهي قد،  لاغري،  واريس،  كمر درد، آرتروزها، آكنه و بثورات پوستي، كهير، آفت دهان، ريزش مو،  گُرگرفتن بدن،  اپيستاكسي مكرّر. 

 *آيا استفاده ‌از فوايد حجامت تنها براي درمان بيماري‌هاست ؟
بيشترين كاربرد انواع حجامت در بُعد پيشگيري از بيماري‌هاست و با مكانيسم‌هاي مختلفي از جمله تنظيم سيستم ايمني، تنظيم تركيبات بيوشيمي‌و هورموني خون و تنظيم سيستم اعصاب خودكار بدن (سمپاتيك و پاراسمپاتيك) موجب پيشگيري از بيماري‌ها مي‌گردد و بدين ترتيب كاربرد حجامت بيشتر در بُعد پيشگيري است و جزو بهداشت پيشگيري طبّ اسلامي‌محسوب مي‌شود .

 

*حجامت نسبت به ساير روشهاي درماني متداول چه مزيت‌هايي دارد؟  
به‌طور كلي حجامت يك روش درماني بدون عوارض جانبي است و اگر به صورت تخصصي از آن استفاده شود برتري‌هاي فراواني نسبت به روش‌هاي درماني جاري مانند مصرف داروهاي شيميايي و جراحي دارد. مزيت‌هاي درمان با حجامت را مي‌توان به‌طور خلاصه بدين شرح بيان‌كرد:
1ـ حجامت يك روش درماني بدون عوارض جانبي است.
2ـ حجامت براي كليه سنين كاربرد دارد.
3ـ حجامت با حداقل توان فني و تجهيزات اجرايي مي‌تواند بيماري‌هاي سخت و مزمن را درمان كند.
4ـ حجامت هيچ‌گونه وابستگي فني، علمي‌و ابزاري به خارج از كشور ندارد.
5ـ در حجامت فاكتورهاي مداخله‌گر وجود ندارد و يك رفتار كامل موجب درمان مي‌شود.
6ـ حجامت چون يك دستور ديني است، توان جلب تاثيرات رواني (سايكوتيك) در آن بالاست و از اين طريق علاوه بر افزايش سطح درمان‌پذيري، موجب تقويت فرهنگ و اعتقادات مذهبي و ارتباط انسان به خداوند تبارك و تعالي مي‌شود. حجامت و فواید آن

*رسول اكرم (ص) در حدیث شب معراج می فرمایند :
وقتی به آسمان هفتم صعود كردم هیچ ملكی از من گذر نكرد مگر این كه گفت : ای محمد حجامت كن و امتت را به حجامت امر بفرما.
بحار ج 62 ص 300 باب 89
پیامبر اكرم در روایتی در نهج الفصاحه آمده پنج چیز را از سنتهای پیامبران الهی معرفی كرده اند كه عبارتند از : حیا ، حلم ، حجامت ، مسواك و عطر زدن.
كافی ج 6 ص 484
امام علی (ع) :
به درستی كه حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می گرداند.
بحار ج 62 ص 114 و ج 10 ص 89
امام رضا (ع) :
رسول خدا فرمودند: اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجّام است یا در شربتی عسل.
وسائل ج17ص 541
قبل و بعد از حجامت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
 
اگر می خواهید حجامتی موفق، بی درد سر و موثر داشته باشید مقاله زیر را بخوانید
 
الف - خوراك قبل و بعد از حجامت:
ائمه‏ى معصومین(ع) در احادیث خود به خوراك مناسب براى قبل و بعد از حجامت اشاره فرموده‏اند كه در اینجا برخى از آن‏ها را بیان مى‏كنیم :
1-در روایتى از عبدالملك نوفلى آمده كه بر امام صادق(ع) وارد شدم. در دست ایشان انارى دیدم. فرمود:
«
انارى بیاور، چرا كه من از هیچ چیز به اندازه‏ى شریك گرفتن در خوردن انار ناراحت نمى‏شوم. سپس حجامت نمود و امر فرمود كه حجامت كنم و من نیز حجامت كردم. سپس انار دیگرى خواست...»
2-در روایت دیگرى حمیرى مى‏گوید: « به امام صادق‏(ع) نامه نوشتم و عرض كردم كه من خون و صفرا دارم. زمانى كه حجامت مى‏كنم، صفرا بر من غلبه مى‏كند و زمانى كه حجامت را به تأخیر مى‏اندازم خون به من ضرر مى‏رساند. نظر شما در این مورد چیست؟
سپس حضرت به من نامه نوشت كه حجامت كن و براى تاثیر حجامت ماهى تازه بخور. دوباره مسئله را سئوال كردم. ایشان نوشت حجامت كن و ماهى تازه با آب و نمك بخور. این كار را انجام دادم و سلامت یافتم
البته از متن حدیث چنین برمى‏آید كه دستور مصرف ماهى تازه براى چنین شخصى با وضعیت خاص خود بوده است نه براى همه‏ى مردم.
3-مرد دیگرى روایت مى‏كند كه خدمت امام صادق‏علیه السلام بودم. حضرت، حجّام خواست و فرمود :
ابزار حجامت را بشوى و انارى خواست و میل فرمود و پس از این كه از حجامت فارغ شد، انار دیگرى خواست و میل كرد و فرمود این كار مُرار (صفرا) را فرو مى‏نشاند.
4-امام حسن عسكرى‏ علیه السلام مى‏فرماید :
«
بعد از حجامت انار شیرین میل كنید، چون انار خون را آرام مى‏كند و آن را در مسیر خود صاف مى‏گرداند
5-یك روز امام رضا علیه السلام فرمود :
«
اى معتب، براى من ماهى تازه تهیه كن. می خواهم حجامت كنم. تهیه كردم. پس فرمود: اى معتب براى من سوپى درست كن. سوپ را براى ایشان درست كردم و حضرت از آن تناول فرمود
6-امام رضا علیه السلام در رساله‏ى ذهبیّه، فرمایش مفصّلى در مورد خوراك بعد از حجامت دارند كه قسمتى از آن را در اینجا مى‏آوریم:
«
پس از استحمام باید موضع فصد و حجامت را به وسیله‏ى پارچه‏ى كركى یا ابریشمى یا دستمال نخى كه لطیف و نرم باشد، بپوشانید. بعد یك حبه از تِریاق اكبر (نام یك داروى قدیم) به اندازه‏ى ماش میل كنید.

پس از حجامت و فصد، آب میوه بنوشید و اگر میوه نیست، شربت بالنگ مصرف كنید و در جایى كه این امكانات وجود ندارد، بالنگ را زیر دندان بگیرید و روى آن جرعه‏اى آب نیم‏گرم بنوشید.
اما در فصل سرما باید سكنجبین عسلى استفاده شود كه این شربت شما را از بیمارى‏هاى خطرناك لقوه، برص، بهق و جذام به اراده‏ى خداوند ایمن خواهد داشت.
امام رضا (ع): سفارش مى‏كنم كه پس از حجامت یا فصد، آب انار را با مكیدن آن بنوشید. مكیدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت.
پس از حجامت و فصد از خوردن غذاهاى نمك‏دار تا مدت 3 ساعت بپرهیزید، چون اگر این پرهیز مراعات نشود، بعید نیست كه انسان به بیمارى جرب دچار شود...»
ب - پرهیز از حجامت به هنگام گرسنگى :
از مجموعه‏ى احادیث و روایات برمى‏آید كه حجامت باید در زمان سیرى انجام شود و انجام آن به هنگام گرسنگى مضرّ است. از امام صادق‏علیه السلام روایت شده كه:
«
حجامت بعد از غذا خوردن باعث دفع عرق شده و قوّت‏بخش بدن است
حضرت صادق‏علیه السلام فرمود :
«
از حجامت در حال گرسنگى بپرهیزید
حضرت هم‏چنین فرمود:
«
بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مى‏شود و بیمارى دفع مى‏گردد. اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع می شود، ولى بیمارى در بدن مى‏ماند ج - دعاى حجامت امام رضا علیه السلام :
امام رضا علیه السلام براى حجامت دعاى خاصى ذكر فرموده‏اند. این مطلب اهمیت همراهى درمان روحى و دعا درمانى با درمان‏هاى جسمى در طبّ اسلامى را اثبات مى‏كند.
«
وقتى خواستى حجامت كنى، چهار زانو جلوى حجّام بنشین و بگو:
 
اَعوذ بِالّلهِ الكَریم فى حِجامَتى مِنَ العَین فِى الدَّم وَ مِن كُلّ سوءِ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقام وَ الاَوجاع وَ الاَمراض وَ اَسئَلُكَ العافِیةَ وَ المُعافاة وَ الشِّفاءِ مِن كُلّ داء.» (بحار، ج 62 ص 117
یعنى: « در حجامت خود به خداوند كریم پناه مى‏برم از خونریزى و از هر ناراحتی، علت، سختى‏ و درد و مرضی و (خداوندا) از تو عافیت و اسباب عافیت و شفاى از هر بیمارى‏ را طلب مى‏كنم
د - پرهیز از مقاربت و هیجان‏هاى عصبى قبل و بعد از حجامت :
امام رضاعلیه السلام در رساله‏ى ذهبیّه مى‏فرماید :
«
فصد و حجامت پس از عمل جماع خوب نیست. باید میان جماع و حجامت و فصد، حداقل دوازده ساعت فاصله باشد... پس از حجامت نباید بلافاصله به زنان نزدیك شد.
به علاوه مقرر است كه انسان بعد از حجامت، از حركت زیاد و خشم و هیجان بپرهیزد.
بهترین روز برای حجامت یكشنبه هاودوشنبه هاوپنجشنبه ها است..
نیمه دوم ماه قمری..
 
بهترین فصل اول بهار.اول تابستان و اول پاییز..
 
تفاوت خون حجامت با اهدای خونبه گزارش برترین ها تحقیقات مستند نشان می دهد حجامت سابقه 5 هزار ساله دارد و وسایل این علم حدود 3300سال قبل از میلاد در مقدونیه کشف شده است. در عین حال برخی از مورخان ذکر کرده اند که اصول طب سوزنی و حجامت از آنجا گرفته شد که سربازان جنگی اتفاقی متوجه شدند که وقتی فردی در میدان جنگ مورد اصابت سنگ، چاقو یا شمشیر قرار می گیرد و زخمی برمی دارد، به علت همین زخم، بسیاری از بیماری های قبلی او بهبود می یابد.
این کشف بزرگ به آنها آموخت که با فروبردن سوزن و تیغ زدن می توان برخی از بیماری ها را درمان کرد و به همین علت 2600 سال قبل از میلاد مسیح، سوزن های فلزی در چین و شاخ های حجامت در ایران وارد اصول درمان شدند و طب سوزنی و حجامت رواج پیدا کردند. چینی ها در بدن 600 نقطه اسرارآمیز پیدا کرده بودند و اطبای سنتی ایران نیز نقاط متعددی از بدن را برای حجامت پیدا کرده و هر ناحیه را برای معالجه یک مرض به خصوص حجامت می کردند.
اوراق پاپیروس که از عصر باستان به دست آمده نیز نشان می دهد که حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح، حجامت امری رایج بوده است. همچنین در کتاب آیورودا (طب سنتی هند) که مربوط به 1500 سال قبل از میلاد مسیح است، درمورد حجامت و اثرات درمانی آن بحث شده است. بقراط نیز که حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح زندگی می کرده است، با روش های مختلف حجامت کاملا آشنا بوده و در آثار خود به موارد استفاده و منبع استفاده آن اشاره کرده است. همچنین جالینوس 120 سال بعد از میلاد مسیح مطالب متنوعی درمورد حجامت در آثار خود بیان کرده است.
به گزارش برترین هاحجامت در ایران نیز جایگاهی ویژه در فرهنگ مردم داشته و به عنوان سنتی موکد، جزو اعتقادات مردم بوده است؛ به طوری که بزرگسالان خود حجامت کرده و در بهار، کودکان خود را ملزم به انجام حجامت می کرده اند. ابوعلی سینا در کتاب قانون، حجامت را از ارکان درمان محسوب کرده و تقریبا برای درمان تمام بیماری ها حجامت و بادکش (CUPPING) را تجویز کرده است اما حادثه مهم درمورد حجامت در ایران، مربوط به سال 1344 هجری شمسی است؛ در این سال و همزمان با وضع قانون نظارت بر درمان، به شکل گسترده ای با حجامت مبارزه شد و ژاندارم ها، حجام را در سراسر کشور دستگیر می کردند و بدین ترتیب این سنت درمانی پرسابقه بدون هیچ بررسی و تحقیق علمی ای، از روند رفتارهای سنتی جامعه خارج شد و تنها در مناطقی از کشرو که تحت تسلط کامل دولت نبود، اجرا می شد و بالاخره به تناسب فراگیرشدن طب شیمیایی در سراسر جهان و نفوذ فرهنگ استعماری در جوامع مختلف که همراه با زدودن باورهای دینی و فرهنیگ جوامع بود، حجامت منسوخ و روش های درمان دینی و سنتی از رفتارهای اجتماعی حذف شد و نسل های جدید نیز به تدریج آن را فراموش کردند.
بالاخره در سال 1364سنت درمانی حجامت در جمعی که به انگیزه کشف یک روش درمانی ساده، ارزان و فراگیر تشکیل شده بود، پیشنهاد و موردتوجه قرار گرفت و پس از طی مراحل مقدماتی پژوهشی در سال 1369 در قالب موسسه تحقیقات حجامت ایران به ثبت رسید و به تدریج پزشکان عضو این موسسه شده و با مبانی و آثار درمانی حجامت آشنا شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

 

 

بخش دانلود

دانلود فایل ورد تحقیق

لینک دانلود: 
بدن سازی در والیبال

فرمت فایل :  doc / فایل ورد

 

 

توجه : تمام حقوق مطالب برای هایپرتمپ محفوظ می باشد.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات ارسال شده

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی