close
تبلیغات در اینترنت
تحقیق اردوهای راهیان‌نور عامل افزایش معنویت نسل امر

گیل فان | دنیای فیلم و سریال

http://www.gilfun.ir/

تحقیق اردوهای راهیان‌نور عامل افزایش معنویت نسل امر

راهیان نور , سفر نور, سفر زیارتی نور,.مبلغ هزینه سفر نور ,.تحقیق در موردراهیان نور ,راهیان نور

تحقیق اردوهای راهیان‌نور عامل افزایش معنویت نسل امر

راهیان نور , سفر نور, سفر زیارتی نور,.مبلغ هزینه سفر نور ,.تحقیق در موردراهیان نور ,راهیان نور

-->
تحقیق اردوهای راهیان‌نور عامل افزایش معنویت نسل امر
خلاصه داستان :

تحقیق اردوهای راهیان‌نور عامل افزایش معنویت نسل امر

 

برگزاری اردوی راهیان‌نور تاثیر فراوانی در بالا بردن بینش معنوی نسل جوان امروز دارد و فرصتی است تا آنان بتوانند با حضور در این مناطق به خودسازی بپردازند.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با بيان اين مطلب اظهار داشت: آشنایی نسل جوان با فرهنگ ایثار، شهادت، رشادت و ساده‌ زیستی و دلاور مردی‌های غیور مردان و رزمندگان اسلام و بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس مهم‌ترین هدف برگزاری این اردوها است.
سردار مهدی صدیقی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس یک دانشگاه بزرگ و کامل بود افزود: دفاع مقدس به عنوان نماد پایداری و استواری یک ملت در راه آرمان‌های خود توانست مدیریت ، معنویت جامعه، شناخت و آگاهی ملت نسب به دشمنان را افزایش دهد.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: در تاریخ، برخی رخدادها چنان بزرگ و مهم هستند که نمی‌توان آنها را فراموش، حذف و انکار کرد و این رخدادها دارای اهمیت بسیار بالایی در سرنوشت و آینده انسان‌ها هستند.

 

صدیقی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران یکی از این حوادث و رخدادهای بزرگ تاریخ بشریت است که ادامه دو رخداد بزرگ اسلامی مبعث پیامبر و عاشورای حسینی است.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: جنگ کلاسیک تمام عیار و دوران هشت ساله دفاع مقدس یکی از برنامه‌ها و توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی بود که هدف دشمن از حمله به این سرزمین گرفتن بخشی از خاک ایران نبود بلکه هدف اصلی براندازی انقلاب اسلامی بود که پس از ۱۴۰۰ سال محقق شده بود و علیه کفر، ظلم ، ستم و جهالت جهانی قد علم کرده بود.
وی با بیان اینکه جنگ ما یک جنگ اعتقادی و جنگ دین در برابر جهالت بود اظهار داشت: در بیان ارزش‌های دفاع مقدس و اندرزها و پندهای آن دوران باید تلاش شود تمام واقعیت‌های آن روزها بیان شود و شایستگی‌ها، سختی‌ها، مقاومت‌ها و نبود امکانات به صورتی کامل بازگو شود.
صدیقی با بیان اینکه جوانان در برنامه‌های گروهی می‌توانند آموخته‌های دینی را بهتر فرا بگیرند، بیان کرد: محیط خانه نمی‌تواند به تنهایی جوان را برای آینده آماده کند و تربیت جوانان از لحاظ دین و تقویت معنوی آنان با شرکت در برنامه‌های گروهی چون اردوهای راهیان‌نور و به دنبال آن شرکت در حلقه‌های صالحان محقق می‌شود.

جهانگردی، سیر و سفر، مطالعه‏ طبیعت و گردش‏های هدفدار، یک وظیفه و ارزش است؛ چنانچه مطالعه تاریخ و بهره‏گیری از حوادث گذشته، چراغ راه آینده است. در قرآن کریم در پنج  آیه به سیر و سیاحت در زمین سفارش شده است. در سه مورد از این آیات، سخن از پند گرفتن از عاقبت تکذیب کنندگان پیامبران، گنهکارانو مشرکانرفته است. در آیه ای دیگر سفارش شده است که انسان در زمین سفر کند تا متوجه قدرت خداوند از طریق مخلوقاتش شود.و در آیه ای دیگر خداوند منت می گذارد که ما زمین را برای شما امن کردیم و شما هم باید امنیت و نکات ایمنی را رها کنید.   

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «مَنْ أَبْصَرَ الْعِبْرَةَ فَکَأَنَّمَا کَانَ فِی الْأَوَّلِین‏: کسی که از گذشتگان درس بگیرد گویا با آن ها زندگی کرده است». بیشتر پیامبران الاهی، مدتی از عمر شریف خود را به چوپانی مشغول بودند؛ یک جهت این گونه تقدیرها در زندگی انبیای بزرگ الاهی، سیر و سفر در طبیعت و مشاهده آیات و نشانه های قدرت خداوند بوده است. در روایات اهل بیت علیهم السلام، آثار و برکات زیادی برای سفر آمده است، از جمله:

امام علی علیه السلام فرموده اند: «کسی که از تاریخ دیگران پند نگیرد و تجربه نیاموزد در برنامه زندگی خود پشتیبانی نگرفته است»[7]پیامبر گرامی اسلام نیز فرمودند: «مسافرت کنید تا صحیح و سالم بمانید[8]» آن حضرت در وصایای خود به حضرت علی علیه السّلام فرموده اند: «سزاوار نیست انسان عاقل به سفر برود، مگر برای سه منظور یا برای تجارت و تحصیل درآمد و اصلاح معاش یا برای نیل به کمالات معنوی و تعالی روح و ذخیره معاد یا برای تفریح و تفرّج و جلب لذائذ مباح»[9]آن حضرت در باب فواید سفر نیز فرمودند: «مسافرت کنید چه اگر در سفر نفع مالی عایدتان نشود از فوائد عقلی بهره‏مند خواهید شد»[10]

در دیوانی که به حضرت علی علیه السّلام نسبت داده شده چنین آمده است:

تغرّب عن الاوطان فی طلب العلی

تفرّج همّ و اکتساب معیشة

فسافر ففی الاسفار خمس فوائد

و علم و آداب و صحبة ماجد

«برای نیل به تعالی و ترقی، از وطن های خود دور شوید و مسافرت کنید که در سفر پنج فائده است:

ـ سفر باعث تفریح و انبساط روح است و اندوه و آزردگی ها را برطرف می کند؛

ـ از راههای تحصیل درآمد و تأمین معاش است؛

ـ وسیله فراگرفتن علم و تجربه است؛

ـ به انسان آداب زندگی می‏آموزد؛

ـ آدمی در سفر با افراد با فضیلت و خلیق برخورد می کند و با آنان دوست می‏شود[11]

پس مسافرت یکی از تفریح های سالم و نشاط آور است و با تسهیلاتی که صنایع ماشینی برای مسافرت فراهم آورده؛ جوانان می توانند قسمتی از ایام فراغت سالیانه خود را به مسافرت اختصاص دهند.[12]

دین مبین اسلام، سیر و سفر و سیاحت را لازم و ضروری می داند، بخصوص در سفرهای زیارتی که علاوه بر نشاط جسمانی، برکات معنوی و باطنی نیز به همراه دارد.

سفر به مناطق جنگی و سرزمین های دفاع مقدس از جمله سفرهایی است که تنفس در فضای شهدا و رزمندگان را به ارمغان می آورد. مسافر این مناطق با روحیه ای جدید و خلوصی که همراه با یاد شهیدان و ایثار گران است به شهر و دیار خود باز می گردد.

در کشور ما، یکی از برنامه هایی که برای پاسداشت دفاع مقدس اجرا می شود، اردوهای دانش آموزی راهیان نور است که طی آن، افراد مختلف از مناطقی که زمانی میدان جنگ بوده، بازدید می کنند و توسط روایتگران مطلع، در جریان وقایعی که در آن سرزمین ها رخ داده قرار می گیرند.

در سال های اخیر، به خاطر آشنایی دانش آموزان با ارزش های دفاع مقدس، آنها را در قالب کاروان های راهیان نور، به مناطق عملیاتی دوران جنگ می فرستند.

مسلما توافقنامه ای که میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بسیج، برای ترتیب سفر دانش آموزان به مناطق جنگی، آن هم در ایام درسی دانش آموزان صورت گرفته است، کارشناسی شده و بر اساس اهداف و انگیزه های صحیح صورت گرفته است، اما متأسفانه این برای چندمین بار است که کاروان های اردویی مناطق جنگی، در اثر برخی بی توجهی ها و تدبیر های ناصحیح بعضی از دست اندرکاران، دچار حوادثی می شود که جبران پذیر نبوده است.

در روزهای اخیر، حادثه خونین و بسیار غم انگیز کشته شدن 26 دانش آموز دختر بروجنی، فضای کشور را متأثر کرده است، همه مسوولان، بر لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از حوادث مشابه تأکید کرده اند، که امیدواریم همه عوامل موثر در مدیریت این گونه سفرها و به ویژه رانندگان وسایل نقلیه، اهتمام کافی را به خرج دهند و مسائل مربوط به سلامت و امنیت سفر را بیش از پیش در نظر داشته باشند.

به طور قطع، توجه به نکات ایمنی و فنی در انتخاب وسایل نقلیه، کنترل و نظارت دقیق پلیس راهور بر تخلفات رانندگان، رعایت مسائل ایمنی سفر از سوی سرنشینان و از همه مهم تر بکارگیری رانندگان متعهد و قانونمند، می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از این گونه حوادث ناگوار داشته باشد.

 تاریخچه

شاید تاکنون در رسانه ها و مجامع عمومی ، اصطلاح راهیان نور به گوشتان خورده باشد. این تعبیر چند سالی است رواج یافته و کاروان هایی را که قصد بازدید از مناطق جنگی را دارند ، به این نام می خوانند.

سابقه راهیان نور به همان سالهای ابتدایی جنگ بازمی گردد. پس از آزادسازی اولین سرزمین های اشغالی در شمال خوزستان ، از سال 1361 ، عده ای به بازدید از جبهه های جنگ شتافتند. بیشتر این مسافران ، خانواده های شهدا به شمار می رفتند.

آنها دوست داشتند با حضور در این مناطق ، یاد و خاطره شهیدشان را گرامی دارند. سیاستمردان و مدیران ارشد نظام و نمایندگان مجلس نیز از دیگر مسافران راهیان نور در سالهای دفاع مقدس بودند.

آنها در قالب کاروان های کوچک ، از جبهه ها بازدید کرده و از نزدیک با رزمندگان دیدار می کردند. نویسندگان ، هنرمندان و بازاریانی که در پشت جبهه همواره یار و یاور رزمندگان بودند نیز در سالهای دفاع مقدس به جبهه ها سفر می کردند و مدت کوتاهی را در سنگرها و سوله ها ، در کنار رزمندگان می گذراندند.

این سفرها هیچ گاه در زمان جنگ دامنه گسترده ای نیافت. چرا که مراقبت از جان بازدیدکنندگان در بیشتر جبهه های جنگ ، کاری دشوار و شاید محال بود. تنها رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ بودند که هرازگاهی با سماجت ، محدودیت های تردد در این مناطق را نادیده گرفته و به بازدید جبهه های جنگ می رفتند.

پس از مدت اندکی ، سازمان های فرهنگی سپاه پاسداران ، ارتش و نیروهای مسلح نیز وارد میدان شدند و با روی باز به رونق یافتن سفرهای راهیان نور کمک بسیار کردند. اینک هر ساله بیش از یک میلیون مسافر در قالب کاروان های راهیان نور به استان خوزستان سفر می کنند. طراحان و مسوولان این کاروان ها طوری برنامه ریزی می کنند تا بازدیدکنندگان بتوانند از سفر 4 - 5 روزه شان نهایت بهره را ببرند.

جبهه های جنگ در استان خوزستان از 3 بخش عمده تشکیل شده است که در زمان جنگ به نام محورهای دزفول شوش (در شمال خوزستان) ، اهواز سوسنگرد (در میانه های خوزستان ) و خرمشهر آبادان (در جنوب خوزستان) معروف بودند.

در فرهنگ ایرانی اسلامی ما ، همواره نسلهای گذشته نشانه هایی را که برایشان ارزش معنوی داشته است ، حفظ کرده اند. در عالم رمز و رازی هست که ماندگاری این اماکن را تضمین می کند.

حرم سیدالشهدا (ع) بارها تخریب شد ؛ اما اکنون در قرن بیست و یکم بزرگترین تجمع انسانی پس از حج ، روز عاشورا در کربلاست. سرزمین های دفاع مظلومانه ما در مقابل ارتش بعثی عراق نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

سرزمین هایی چون شلمچه ، فکه ، طلاییه و دهلاویه که جای پای بندگان خوب خداست و قدمگاه انسان های از جان گذشته و فداکار ، همچون نشانه هایی آشکار برجا خواهد ماند تا نسلها بیایند و از رهگذر سفر به این سرزمین ها ، توشه ای برچینند برای حیات خود.

پس عجیب نیست وقتی که می بینی هر سال صدها هزار جوان نسل امروز ، آنها که چه بسا پس از پایان جنگ متولد شده اند ، کوله بار سفر برمی بندند و در بهترین ایام سال تعطیلات نوروز قدم در این اماکن ماندگار می گذارند و چند روزی در حال و هوای روزهای جنگ ، دل به سرگذشت مردان و زنانی می سپارند که با جان خود در مقابل دشمن ایستادند.

نسل امروز برخلاف آن چه عده ای می پندارند، از گذشته خود بیگانه نیست. این نسل تداوم نسل گذشته است و همچون همه نسلهای تاریخ ایران زمین ، به گذشته پرافتخار خود می بالد.

 

ارزش کار در عرصه اردوهای راهیان نور

شاید برای اینکه ما بدانیم اردوهای راهیان نور چقدر اهمیت دارد و گفتن و نوشتن و کار در موضوع شهید و شهادت چقدر اهمیت دارد شنیدن کلام امام خمینی (ره) به عنوان ولی فقیه و پرچمدار جبهه حق و پدر جهاد حق علیه باطل در دوران معاصر بتواند ما را بینا تر و در استقامت برای اجرای هدفمان محکم‌تر کند.

کلام نور:

همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.

از خداوند می خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد.

درود خداوند بر خانواده هایی که با صبر و شکیبائی و مقاومت و با تقدیم عزیزان خود به خدا و اسلام، بزرگترین حماسه های تاریخ معاصر را ترسیم کرده و می کنند.

کدام تحولی بالاتر از اینکه پدران و مادران و همسران شهیدان ما از فراق عزیزان خود شکوه نمی کنند ولی غبطه و حسرت دوری از قافله شهدا را بر زبان دارند.

پیروز است ملتی که راه خود را که صراط مستقیم انسانیت است یافته و در راه آن به جهاد مقدس برخاسته است.

چه سعادتمند بودند این شهیدان که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند.

رحمت سرشار خداوند متعال بر شهدای فضیلت، شهدایی که با نثار خون خود درخت با برکت اسلام را آبیاری نمودند.

عزیزان من! از فدائی دادن و نثار جان و مال در راه خدا و اسلام و ملت مسلمان نهراسید که این شیوه پیغمبر عظیم الشان و اوصیاء و اولیاء آنان بوده و خون ما رنگین تر از خون شهدای کربلا نیست.

شهادت هدیه ای است از جانب خدای تبارک و تعالی برای آن کسانی که لایق هستند و دنبال هر شهادتی باید تصمیم ها قوی تر بشود. شهادت عزت ابدی است، حیات ابدی است. آنها از شهادت بترسند و از مردن بترسند که مردن را تمام می دانند و انسان را فانی.  جوان و دوره جوانی فرصتی برای فرهنگ سازان برای تربیت نیروهای فرهنگ ساز برای روشن شدن موضوع توجه شما را به قسمتی از سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی که در ادامه مطلب می‌آید جلب می‌کنیم.

» بهار توبه ایام جوانی است، که بار گناهان کمتر و کدورت قلبی و ظلمت باطنی ناقصتر و شرایط توبه سهلتر و آسانتر است. چقدر موجب افتخار است که جوان‌های برومندی در مملکت ما، در خدمت اسلامند. شما جوانان مسلمان لازم است که در تحقیق و بررسی حقایق اسلام، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره اصالتهای اسلامی را در نظر گرفته و امتیازاتی که اسلام را از همه مکاتب دیگر جدا می‌سازد فراموش نکنید. جوان قلبش لطیف است و ملکوتی است. «

با توجه به کلام امام (ره) باید گفت با توجه به خصوصیات دوره جوانی که مهمترین آن همان آلوده نشدن جوان یا بگوییم کمتر آلوده بودن آن به گناه که این سبب می‌شود جوان حق را وقتی به او معرفی شود بهتر بپذیرد و اینکه فکر او کمتر درگیر زندگی مادی و زد و بندهای دنیایی است و آرامش فکری سبب می‌شود تا به دور از هوا و هوس‌های دنیای در صورتی که ما حق را برای او معرفی کنیم جوان بیندیشد و در نتیجه بپذیرد.در تکمیل موضوع باید گفت: فرهنگ سازی و فرهنگ پروری، خاصیت جامعه بالنده است و جوامعی بالنده خواهند بود که افرادی بالنده داشته باشند و افرادی بالنده‌اند که انعطاف و توان و فرصت بیشتری در اختیار داشته باشند و جوانی معجونی از این انعطاف و توانمندی و فرصت است و در واقع جوانان فرهنگ سازان جامعه خواهند بود اگر این ویژگی‌ها را در خود زنده نگه دارند و بر آن پای فشارند و راهیان نور همان جایی است که همان استقامت را به جوانان می‌دهد تا در مسیر آرمان‌ها و اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بیشتر گام برداشته و پای فشاری کنند.  و در آخر باید گفت: که جوانی فرصتی است برای آموختن بهتر و ما اگر در دوره کنونی فرهنگ دفاع مقدس و آرمان‌ها و اهدافی که باعث شد این همه شهید برای آن بدهیم و شهدایمان را بعنوان مردان عمل و دیگر موضوعات پیرامون دفاع مقدس را به جوانان‌مان آموزش ندهیم در درجه اول این موضوعات در تاریخ گم خواهند شد و در آینده شاید آنها که صحنه‌های دفاع مقدس را دیده‌اند نباشند و این فرصت از دست رفته باشد و امروز اگر ما به جوانان خودمان دوران دفاع مقدس را معرفی نکنیم غرب فرهنگ پست و نابود کننده خود را به جوانان ما می‌آموزد هماچنانکه اکنون دستگاه‌های استکباری با برنامه‌های شیطانی خود در حال این کار هستند.

چه چیز شهدا نشان می دهند- مهمترین تاثیرات راهیان نور

هر فردی برای نخستین بار به اردوی راهیان نور اعزام شود، عشق شهدا در وجودش ایجاد می‌شود راهیان نور سفر معنوی واقعی است که نشانگر درستی راه شهدا و ایثارگران است و نشان می‌دهد راهی که آنها رفتند به بطلان ختم نمی‌شود؛ این راه، راه عاقبت به‌خیری جامعه‌ است.

در سفر راهیان نور ما به درک صحیحی از شهید و شهادت می رسیم آنگاه که روایت زنده جنگ را می شنویم و می بینیم و از سختی ها و جان فشانی ها و اخلاص ها و انسان های پاکی می شنویم که وجود خود را در راه حق انسانی دادند و این مطالب با چشم سر و چشم دل در این مناطق قابل دیدن است.هر فردی که قدم در سرزمین‌های مقدس مناطق جنگی می‌گذارد به فنا‌ناپذیری شهدا به طور واقعی پی می‌برد و این امر حس قدرت، عزت و سربلندی و شرف را در آنها ایجاد می‌کند که این بخش کوچکی از تاثیرات این سفر روحانی و معنوی است.  راهیان نور، روحیه مقاومت را به طور شایسته در جامعه اشاعه می‌دهد چرا که ملت اهداف والای شهدا و ایثارگران را با تمام وجود درک می‌کنند. راهیان نور افراد عاشق با عقیده، آرمان و اهداف شهدا تجدید‌‌میثاق می‌کنند و به این درک می‌رسند که راه سعادتمندی، ادامه راه شهدا، پیروی از ولایت فقیه و نظام اسلامی است.

و در واقع شهدا به ما نشان می دهند که تنها راه سعادت دنیا و آخرت ملت ما، ادامه همان راه با حفظ شجاعت، بصیرت، تدبیر، عزم راسخ و اراده مستحکم مبتنی بر باور و ایمان اسلامی است.

یکی دیگر از تاثیرات راهیان نور این است که ما کشور خود را از تهاجمات دشمنان محفوظ می‌داریم می‌پرسید چگونه؟ باید بگویم وقتی ما فرهنگ جهاد و شهادت را به جوانان‌مان منتقل کنیم و وقتی که جوانان ما روحیه جهادی داشته باشند و همیشه در صحنه نظام و انقلاب حضور داشته باشند دشمن جرات تعرض به نظام ما را به خود نخواهد داد و در واقع ما با راهیان نور نظام خود را بیمه می‌کنیم و این در صورتی است که ما به راهیان نور به چشم یک موضوع را‌هبردی بنگریم.

در راهیان نور ما انسان‌هایی را معرفی می‌کنیم که مرد عمل بودند و این موضوع مهمی است زیرا هر چقدر که به یک فرد بگویی که مثلا این کار خوب است تاثیر آن به اندازه‌ای نیست که شما با عمل یک کار خوب را معرفی کنی و ما در راهیان نور با مردانی روبرو هستیم که به آنچه که میدانستند عمل کردند و با عمل خود پای این انقلاب و نظام و خدمت به اسلام ایستادند و این شیوه الگویی مناسب برای جوانان ما است.ما در راهیان نور اعتقاداتی را در صفحه وجودی جوان قرار می‌دهیم که حتی اگر ما بنگریم که در ظاهر جوان تغییری نکرده اما این اعتقادات که همان درست بودن راه شهداست در وجود آنها خواهد ماند و دیگر دشمن به سختی خواهد توانست این اعتقادات را از جوان ما بگیرد و حداقل درستاورد در این زمینه این است که جوان تا حدودی در برابر اتهامات دشمان ما در مورد دفاع مقدس بیمه است و پاسخ دارد.قرار گرفتن در فضای جبهه‌های جنگ خود سبب می‌شود که اولا جوانان ما گوشه‌ای از اوضاع و احوال دوران جنگ را ببینند و در آن مدتی که در آنجا هستند به شناخت بهتری از شهدا برسند و ارتباط بهتری با شهدا برقرار کنند که ما می‌بینیم این جوانان وقتی از این سفر بر می‌گردند سعی می‌کنند این ارتباط را با شهدا بیشتر حفظ کنند.

به نظر من در صورتی که ما به وظیفه خود درست عمل کنیم و شهدایمان را به عالم معرفی کنیم خواهیم دید حرف و صحبت از شهدای ما در بین تمام مردم عالم فراگیر خواهد شد و آنها الگویی خواهند شد برای تمام جوانان عالم، زیرا مسائلی که ما از شهدا می‌شنویم و گفته می‌شود یک زبان بین‌المللی‌ست و برای همه مردم عالم قابل درک است زیرا این رفتارها از دین سرچشمه می‌گیرد که او از زبان فطرت آدمی صحبت می‌کند. وقتی ما از شجاعت، از انسانیت، از پاکی، از اخلاص یک شهید می گوییم اینها در دید همه مردم عالم زیباست، وقتی شما می شنوید یک رزمنده با اینکه مقداری کمی آب دارد آن آب را نمی خورد و به رفیق زخمی خود می دهد این برای همه مردم عالم زیباست و چنین افرادی در چشم تمام مردم عالم بزرگ هستند و فقط ما باید آنها را به دنیا معرفی کنیم.

تاثیرات اردوهای راهیان نور به روایت جوانان و نوجوانان شرکت کننده

وقتی که با جوانانی که از این اردوها بر می‌گردند صحبت می‌کنی و از سفر آنها می‌پرسی می‌گویند که آنچه در این سفر آموختند قبل از این نمی‌دانستند و می‌گویند که به دید بهتری از جبهه و دفاع مقدس رسیده اند و در واقع به شما می‌گویند که به مقدس بودن دفاع مقدس ایمان آوردند آنها می‌گویند به حق بودن نظام اسلامی و خون پاک شهدا ایمان آوردند زیرا جوانان اهل تعصبات کور کورانه نیستند و وقتی حق برای آنها معرفی شد می پذیرند.

من بعنوان یک دانشجوی بسیجی باید بگویم خیلی از بسیجیانی که به اصطلاح پای کارند در بسیج دانشجویی حداقل در دانشگاه‌هایی که من بررسی کردم محصول اردوهای راهیان نور هستند و وقتی که با بسیج دانشجویی به اردو می‌آیند بعد از اردو کم کم خوی بسیجی گرفته و رابطه خود را با بسیج دانشجویی در برنامه‌های متعدد حفظ می‌کنند و با یک سفر راهیان نور آنها جذب بسیج دانشجویی شده و در اهداف عالی بسیج، اکنون خود یک نیروی فرهنگ ساز هستند.

زمانی با یک جوان که ظاهری به اصطلاح غلط انداز داشت صحبت می‌کردم در مورد سفر راهیان نور او با چنان شوق و اشتیاقی از اردوی راهیان نور صحبت می‌کرد که گویی شهدا وجود او را تسخیر کرده‌اند و در واقع همینطور است و ما می‌بینیم که حتی برخی از جوانانی که از این سفر بر‌ می‌گردند علاوه بر مقید شدن بیشتر در نماز و دیگر مسائل دینی ظاهر آنها هم متدین‌تر می‌شوند.

یک راوی می‌گفت: بعد از جنگ کسی نتوانست جوانان را هدایت کند و دست آنها را بگیرد و وقتی شهدا این را دیدند آمدند در میدان و گفتند شما بروید کنار ما با همین خاکمان دست این جوانان را می‌گیریم و ما در این مناطق می‌بینیم جوانای را که تا دیروز حاضر نبودند پای برهنه روی حیاط خانه خود پای بگذارد در مناطق جنگی حاضر نیست با کفش بر روی خاک‌هایی که می‌شنود روزی شهدا در آن قدم میگذاشتند قدم بگذارد و وقتی با آنها صحبت می‌کنی می‌بینی که از این خاکی بودن و ارتباط با شهدا چه لذتی که نمی‌برند.جوانان می‌گویند که شهدا سبب هدایت آنها شدند و سبب شدند که آنها نسبت به نظام اسلامی به دید بهتری برسند و نسبت به ولایت فقیه شناخت بهتری پیدا کنند و به نقش مهم آن بهتر پی ببرند.ما می بینیم جوانانی که از سفر راهیان نور باز می‌گردند و بعد از این سفر مثلا هفته‌ای یک بار یا بیشتر به گلزار شهدای شهر خود می‌روند و این ارتباط با شهدا را حفظ می‌کنند آنها به زنده بودن شهدا ایمان دارند و وقتی در این مورد با برخی از دوستان خود صحبت می‌کنم آنها می‌گویند ما علاوه بر اینکه خواسته‌های دنیایی خود را از شهدا

 می‌خواهیم بلکه در درجه اول با این ارتباط دوست داریم مثل شهدا معنویتی بالا و روحیه‌ای بالا داشته باشیم.

اخبار سینما

اخبار سینمای داخل و خارج

250 فیلم برتر

250 فیلم برتر از نگاه سایت imdb

نقد و بررسی

نقد و بررسی بهترین فیلم های جهان